Seifi-turvamyyjäpalvelu oli JYSKille helpottava ratkaisu

JYSK on Tanskasta lähtöisin oleva kansainvälinen jälleenmyyntiketju, joka myy ”kaikkea kotiin”. Ketjun omistaa Lars Larsen Groupin takana oleva perhe.

Tällä hetkellä JYSK-konsernilla on yli 3000 myymälää 51 maassa. Suomessa myymälöitä on vuoden 2021 päättyessä 90.

Tanskan kielessä ”JYSK” viittaa mihin tai kehen tahansa Jyllannin niemimaalla, ja se liitetään usein maltillisuuteen, perusteellisuuteen ja rehellisyyteen.

JYSKin kahdessa myymälässä henkilökunta koki toistuvien varkaustapausten vuoksi turvattomuutta. Väkivallan uhkakin oli läsnä. Kuten jokaisessa JYSK-myymälässä, myös kyseisissä yksiköissä oli varauduttu turvapalveluiden hälytysnapeilla, mutta vartijan paikalle tulossa oli viiveitä. Myymäläkohtainen vartijakaan ei palvellut tarkoitusta. Oli mietittävä uusi ratkaisu. Se löytyi Reila Palvelut Oy:n Seifi-turvamyyjäpalvelusta.

Kaikissa JYSK-myymälöissä on aina läsnä useampi asiakaspalvelija. Myymälän tapahtumat eivät jää näin missään tapauksessa yhden henkilön vastuulle. Varkaustapausten röyhkeys ja fyysisen koskemattomuuden uhka oli kuitenkin todellinen henkilökunnan määrästä riippumatta.

– Meidän ykkösasia on henkilökuntamme turvallisuus. Olimme kokeilleet yleisimpiä turvapalveluiden muotoja, mutta mikään niistä ei tuntunut meidän tarpeisiin sopivalta. Halusimme palvelun, jolla saisimme turvallisuuden tunteen henkilökunnallamme sekä asiakkaillemme, mutta se olisi jotain muuta kuin vartijan luoma kylmä auktoriteetti ja valvonnan tunnelma, kertoo JYSKin HR Manager Leena Saario tarpeista ja motiiveista miettiä turvapalveluiden järjestämistä uudesta näkökulmasta.

JYSKissä selvitettiin mahdollisuutta kouluttaa omia vartijoita. Se olisi kuitenkin ollut pitkä tie konkretisoida turvapalvelu myymälöihin. Tätä varten olisi pitänyt hakea vartioimisliikelupaa ja täyttää tarkasti vartijatoimintaa valvovan poliisiviranomaisen ehdot. Lupaprosessi olisi ollut mahdollista hoitaa, mutta siihen ei haluttu lähteä.

JYSKin tarve:

  • henkilökunnan turvallisuuden takaaminen
  • varkaustapausten minimointi
  • yrityskulttuuriin sopiva palvelumalli

Akuutti tarve, nopea ratkaisu

Ratkaisu JYSKin haasteisiin löytyi ajallisesti nopeaan, vaikkakin pienen mutkan kautta. S-ryhmän myymälöissähän voi havaita kassalla turvahenkilön palvelemassa tai järjestämässä hyllyjä ja tuotteita.

– Tiedostimme S-ryhmän myymälöiden turvamyyjäpalvelun. Mutta emme tienneet onko palvelu saatavilla S-ryhmän ulkopuolisille tahoille. Olin SOK:lla työskentelevään tuttavaani yhteydessä. Hän vinkkasi aiheestani Reilaan, josta oltiin minuun pikaisesti yhteydessä, kertoo Leena ensikontaktin syntymisestä Reilaan.

Reila otti JYSKin tilanteen omakseen. Reila oli todellakin tuottanut Seifi-palveluita vain S-ryhmän tarpeisiin, mutta se ei hidastanut asioiden etenemistä. Keskusteluyhteys avattiin heti JYSKin tarpeista ja niihin vastaamisesta. Pian edettiin neuvotteluissa sopimusasioihin ja käytännön toimenpiteisiin.

Täytyy kiittää Reilaa nopeasta reagoinnista, huomioi Leena yhteistyön alkutaipaleelta.
Yhteistyö lähti liikkeelle rekrytoinneilla, jotka Reila hoiti. JYSK vastasi loppuhaastatteluista, jotta valitut ihmiset sopisivat JYSKin yrityskulttuuriin. 9.12. 2020 alkoivat koulutettujen vartijoiden JYSK-perehdytykset ja työvuorot JYSKissä.

– Reilan Seifit toteuttavat ensisijaisesti asiakaspalvelua osana asiakkaamme henkilökuntaa. Erinomaisen asiakaskokemuksen toteuttamisessa muun henkilökunnan ja asioivien asiakkaiden turvallisuus on tärkeä osa positiivista asiointikokemusta, kertoo Reilan asiakkuus- ja myyntijohtaja Jussi Kauppinen Seifien toimenkuvasta ja tarkoituksesta.

Seifi-turvamyyjäpalvelulla saat:

  • rekrytoinnit
  • turvallisuuskoulutetut asiakaspalvelijat
  • perehdytykset asiakaskohtaisesti

Tutustu Seifi-turvamyyjäpalveluun tästä

Avoin yhteistyö

Alkujaan reilalaiset olivat kyseisten JYSK-myymälöiden iltavuoroissa, mutta sittemmin läsnäoloa on laajennettu. Leena Saario kuvaa Reila-yhteistyötä vuorovaikutteiseksi ja reilalaisia kiinteäksi osaksi JYSK-henkilökuntaa:

– Yhteistyön aikana keskustelu on ollut avointa. Toki haasteitakin oli alkutaipaleella, lähinnä työvuorojen järjestelyn suhteen, mutta nekin saatiin ratkottua. Koimme ongelmaratkaisun yhteistyötä lujittavana asiana. Tiedämme, että voimme puhua avoimesti ja ratkoa yhdessä esille tulevat kehityskohteet. Asiakkailtamme ei ole tullut yhtään negatiivistä palautetta ja henkilökuntamme on ottanut reilalaiset osaksi työyhteisöään. Seifit ovat luonnollisesti mukana mm. käynnissä olevassa työtyytyväisyystutkimuksessamme.

”Vartijan toimenkuvan laajentaminen asiakaspalveluun on kerrassaan mainio palvelukonsepti. Voin ehdottomasti suositella Reilan Seifi-palvelua!” – HR Manager Leena Saario, JYSK

Käytännössä toteutuva palvelu

Reilan Seifi-palveluilla saavutettu hyöty olisi helposti määriteltävissä euroina, mutta HR Manager Leena Saario korostaa tärkeintä arvoa.

– Henkilökunnan turvallisuus. Se on meille tärkein Reilan meille tuottama hyöty. Varkaustapaukset ovat lähes nollassa ja sitä myöden myös uhkaavat tilanteet. Ja jos niitä tulee, niin siihenkin on nyt ammattilainen turvana. Tietysti saimme myös loistavan lisäavun asiakaspalveluumme. On ollut ilo katsella heidän työskentelyään myymälöissä. Vartijan toimenkuvan laajentaminen asiakaspalveluun on kerrassaan mainio palvelukonsepti. Voin ehdottomasti suositella Reilan Seifi-palvelua!

JYSKin saavuttamat hyödyt:

  • henkilökunnan turvallisuus
  • asiakkaiden turvallisuuden tunne
  • varkauksien minimoituminen
  • lisäresurssi asiakaspalveluun ja muuhun myymälätyöhön
  • kustannustehokkuus

Reilan saama palaute JYSKin Leenalta todentaa niitä asioita, mitä Reila on tavoitellut.
– Haluamme tarjota työntekijöillemme mielenkiintoisia työtehtäviä, joissa korostuvat turvallisuus ja asiakaspalvelu. Meille on tärkeää, että henkilökuntamme integroituu osaksi asiakkaidemme henkilökuntaa – ja JYSKin kanssa tässä on onnistuttu hienosti. Motivoitunut henkilökunta antaa parhaan mahdollisen lopputuloksen, joka näkyy myös loppuasiakkaille. Myymälöiden turvallisuus on kaikille osapuolille tärkeää ja meidän Seifit ovat erittäin tärkeä palanen tämän mahdollistamisessa.

Tarvitsetko modernia turvallisuuspalvelua?

Liikkuuko mielessäsi avoimia kysymyksiä turvapalveluiden hankinnasta ja niiden toteuttamisesta kohdallasi? Jotta pääsisit asian äärelle ja saisit vastauksia mitä turvallisuuspalveluilta voit odottaa, olemme koonneet modernin turvallisuuspalvelun hankintaoppaan. Se on maksuton, vastaa moniin kysymyksiin ja auttaa sinua myymäläsi henkilökunnan ja asioivien asiakkaiden turvallisuuden lisäämisessä.

Mikäli JYSKin tapauksesta poiketen, tarvitset Seifi-turvamyyjän sijaan enemmän myymälääsi vartiointitehtäviin painottuvaa palvelua, niin klikkaa tästä myymäläturvallisuuden ratkaisuihimme.

Ota yhteyttä Jussiin

Jussi Kauppinen

jussi.kauppinen@reila.fi
050 555 6432

Referenssit

Seifi-turvamyyjäpalvelu oli JYSKille helpottava ratkaisu

JYSKin kahdessa myymälässä henkilökunta koki toistuvien varkaustapausten vuoksi turvattomuutta. Väkivallan uhkakin oli läsnä. Kuten jokaisessa JYSK-myymälässä, myös kyseisissä yksiköissä oli… Lue koko referenssi