Alfons Miettinen kansainvälisille kisa-areenoille 

23.5.2023|

Seuraamme tukemamme Alfons Miettisen karting-uran askelia. Kisakauden 2022 lopussa Alfons tiimeineen olivat päättäneet siirtää katseet ja tavoitteet kansainvälisiin kisoihin. Alfonsin isä Niko Miettinen kertoo, miten siirtymä kansainvälisiin ympyröihin on lähtenyt liikkeelle. 

Tavoitteiden mukaisesti treenaus ulkomailla

Vuoden 2022 syksyn tarinassamme Miettiset kertoivat suunnitelmasta käydä Italiassa kuukausittain treenaamassa. Onko suunnitelma toteutunut?

– Kyllä on. Talvikauden aikana olemme käyneet muutaman viikon välein ajamassa kauden -23 kisakalenterin radoilla. Kisatilanne opettaa eniten, mutta ratojen profiileja ja luonteita opettelemalla tasoitamme tilannetta sen minkä voimme.

Kuluvan kauden päätavoite on EM-kisoissa ja ohjelmaan otetaan mahdollisesti mukaan myös MM- ja SM-kisat. Reissua siis Miettisillä riittää, varsinkin kun jokainen EM-osakilpailu sisältää myös erillisen esikisan pari viikkoa ennen varsinaista EM-viikonloppua.

Uran ensimmäinen EM-kisa

Maaliskuun viimeisenä viikonloppuna Alfons kisasi ensimmäisen kerran EM-tason kisassa. Karting-maailmassa EM-kisaa pidetään alan arvostetuimpana junior-kartingin tapahtumana. MM-kisa on yksi kisa, jossa kuskeista riippumattomilla sattumillakin on osuus lopputuloksissa. EM-kilpailu sen sijaan koostuu neljästä osakilpailusta, jolloin kuskien, autojen ja tiimien tasoa testataan toden teolla. EM-kilpailut houkuttelevatkin kisaajia ympäri maailmaa. Tavoitteellinen Alfons hyppäsi siis harrastuksensa syvään päätyyn. Miten Valencian EM-osakilpailu sujui?

– Hienosti meni. Alfonsin vauhti oli parhaimmillaan silloin kun sen pitikin olla, eli aika-ajoissa ja kisassa. Mutta viikonloppu oli vaiherikas. Oli moottoririkkoa ja Alfonsista riippumatonta kolarointia, joka ikävä kyllä tapahtui finaalissa. Loppusijoitus oli 31. Kuljettajan puolesta viikonloppu oli loistava.

Kun nousujohteinen finaali päättyi kolarointiin, Alfons oli pettynyt ja vihainenkin. Pian kuitenkin kokonaisuus asettui nuoren kuskikyvyn ajatuksissa oikeisiin mittasuhteisiin. Oma taso oli parantunut, kisataktiikasta oli tullut arvokasta oppia ja kisassa Alfons oli tehnyt oikeita reagointeja. – Kisaamassa ovat maailman huiput ja virhemarginaalit ovat pieniä, kisa on taktisempaa ja luonteeltaan röyhkeämpää kuin Suomen kisoissa. Saadut ja tulevat opit ovat tarpeen.

Valencian ratavarikolla kokenut junior-karting seuraaja arveli Alfonsin olleen ensimmäinen suomalainen kuski, joka yltää ensimmäisessä EM-kisassaan finaaliin. Alfonsin suunta on siis vähintäänkin oikea!

Koulu on mukana kotona ja reissuilla

Kuukausittain useampikin reissu ja lähes ympäri vuoden – miten koulu sovitetaan tähän yhtälöön?

– Hyvin on saatu sovitettua. Kiitos koululle suhtautumisesta Alfonsin harrastukseen ja poissaloihin lähiopetuksesta. Alfons on omasta puolestaan tehnyt ja tekee oman osuutensa, jotta myönteinen suhtautuminen on mahdollista. Hän menestyy koulussa hyvin.

Niko kertoo samalla, kuinka kotiläksyt kulkevat mukana maailmalla. Usein ajojen välissä on yhden-kahden päivän vapaita, ja ne Alfons käyttää koulutöihin.

Samalla Niko nostaa isän roolissa karting-harrastuksen merkityksen muutoinkin kuin tulosten valossa.

– Hinnan takia tätä harrastuista ei voi suositella, mutta kasvatusmetodina kyllä. Onnistumisiin ja epäonnistumisiin oppii suhtautumaan hienosti ja kyseessähän on joukkuelaji, vaikka kuskiin kaikki kulminoituukin. Siinä oppii myös ottamaan muut huomioon ja sosiaalinen kanssakäyminen tulee luontevaksi.

Tulevaisuuden tavoitteet

Pidemmän aikavälin tavoitteet on myös asetettu. Missä Alfons ajaa viiden vuoden päästä?

– Meillä on kolmen, viiden ja kymmenen vuoden tavoitteet kirjattuna. Viiden vuoden päästä Alfons ajaa F4:ssa.

Formula 4 –sarjaa pidetään yleisesti F3:n ohella tärkeimpänä ponnahduslautana kuninkuusluokkaan. Silloin Alfons olisi siis jo ammattitiimissä, mutta alan yleisimmän tavan mukaan tallipaikka on ostettava.

– Tallipaikan hinta on sadoissa tuhansissa. Sanotaanko, että 250 000 eurolla se voisi tämän hetken tilanteen mukaan lohjeta. Kuski voi aiemmilla meriiteillä vaikuttaa hintaan, mutta käytännössä kyseessä on poikkeuksia lukuun ottamatta ostopaikka.

Terveiset Reilalle ja kaikille tukijoille

– Olemme suunnattoman kiitollisia, kun Raila on matkassa ja tukenut Alfonsin matkaa kohti maailman huippua. Suhtautuminen on ollut erittäin mieluisaa ja kannustavaa. Ilman Reilaa Alfonsin unelman tavoittelu ei olisi mahdollista.

– Käytän tässä mahdollisuuden kiittää myös muita tukijoitamme. Ollaan yhteydessä yhteisessä WhatsApp-ryhmässä. Toivottavasti olette käyttäneet ryhmää ja siellä olevaa yritysten informaatiota hyväksi ja verkostoituneet. Jaamme myös kisojen livestriimaus-linkit ja muutoinkin kisapäiviltä kuulumisia.

Lisää tukea tarvitaan!

Ulkopuolinen apu on tarpeen, kun luodaan tavoitteellista autourheilu-uraa. Ei riitä, että radan ulkopuolella tehdään huikea määrä töitä. Jos suomalaiset haluavat nähdä kotimaisia kuskeja lajin huipulla, niin tukea tarvitaan.

– Kyseessä on brutaali laji. Se on kallis, menestyksen tavoittelijoita on paljon mutta absoluuttiselle huipulle pääsee vain huippukyky, joka onnistuu oikeassa paikassa oikeaan aikaan. Alfonsin kyvyistä menestys ei jää kiinni, ja teemme kaikkemme, että unelmat toteutuvat. Mutta siihen tarvitaan tukea eli rahaa, toteaa rakennusmies Niko Miettinen rautakaupan parkkipaikalla päättyvässä puhelinhaastattelussa.

Reila seuraa Alfonsin uran kehitystä. Edellinen tarina on luettavissa täältä.

Lisää Alfonsin matkasta maailman huipulle: https://alfonsmiettinen.com/

Sinua saattaa kiinnostaa